Tuesday, August 18, 2009

Nasik Telur

bunyinya agak aneh kan?
Memang aneh sikit sebab menu nasik telur adalah menu ciptaan haku sendirik masa haku kecik-kecik dulu.

sewaktu dulu-dulu bila kat umah aku takde lauk untuk dimasak, mak akan cari telur ayam kampung atau telur itik peliharaan sendiri di reban. Telur tu biasanya mak akan masak omelet...hehehe bukan la, tapi telur goreng dadar dicampur dengan kelapa parut berserta dengan rempah sikit. nyaammm memang sedap, tujuan dicampur kepala tu bior lauk jadik banyak dan boleh dimakan kami adik beradik sorang sikit....hehehehe bukan nak cerita pasal telur gorang sebenarnya.

satu lagi masakan mak aku ialah telur rebus dan dikupas untuk dimasak kari. bulat-bulat dalam periuk. bila dah masak mak akan belah jadi dua, setiap pinggan akan mendapat telur kari separuh je. biasanya bahagian bapak aku akan dipotong-potong lagi untuk dibahagikan kepada kami adik beradik, bapak kata dia tak minat telur tapi suka makan nasik dengan kuah kari je. walaupun aku kecik lagik aku tau maksud tindakan bapak tu.

seterusnya nak buat nasik telur ni, aku akan tenyehkan bahagian kuning telur dengan nasik bercampur kuah kari sikit. nasik akan menjadi warna kuning, bergumpal-gumpal dan sangat sedap dimakan dengan baki putih telur. Bagi haku masa tu dah sedap sangat dah....hehehe...resepi haku di tiru adik-adik aku yang lain, sehinggalah telinga aku kena tarik dengan mak kerana main-main dengan nasik. Sebenarnya bukan maksud nak main tapi itu adalah kreativiti aku mencipta resepi yang sedap , hohoho...

bila haku ingat-ingat balik nak tergelak plak, nasik telur....
sebab tu aku tak marah tengok murid (RMT-Skim rancangan makanan tambahan pelajar miskin) masukkan nasik ke dalam donat sebagai inti, sebab aku tau itu adalah kreativiti budak, mana tau besok beso budak tu akan jadi Chef atau pakar pemakanan. Yang penting tak membazir...

No comments: