Sunday, September 27, 2009

Sop Komplang-komplang

Raya kali ni aku beli daging lembu "ikut bahagian". Maknanya seekor lembu kongsi 28 peserta, sembelih sama-sama dan kongsi sama-sama. Cara ni memang untung sikit berbanding beli kilo-kilo kat pasar. Harga daging pun tak sama ada yang jual ikut harga betul RM18 sekilo, ada gak yang cecah RM24 sekilo gila ahhh...kalau beli ikut bahagian kita akan dapat semua bahagian lembu sama rata. satu bahagian RM100 je.

Jadiknya banyak gak lah daging yang aku dapat dalam 7 kilo gitu, selain itu dapat jerohan, babat, dan tulang...pehhh tang tulang tu yang best. Sebab aku yang masak sup tulang pada tahun lepas, maka kakak aku dengan penuh takzimnya nyuruh aku yang masak...hadoiiii....maleh betol lah. tahun lepas sebab deme ni sume balik malam raya. patutnya bagilah aku rileks raya kali ni sebab deme dah balik awal. Tapi sebab deme dah puji aku masak sup sedap pada tahun lepas, aku pun terpedayalah dengan puji-pujian melangit deme tu.

So....aku masak, segala bahan dah taruk, ayor cukup, daging tulang dah empuk, garam dah curah. Masa menghidang untuk berbuka puasa yang terakhir pada tahun ini, bapak aku rasa dulu...''lhoh, sop pey kok komplang-komplang rasaney cemplang tenan, uyahey opo wes entek ke?'' njaluk sambel kecap pey..... arrghhh... kalo dah semua mintak kicap tu sah-sah le tak sedap.

habih aku kena kutuk dari tahap bapak sampai le ke anak sedara...wahh dah lebih ni. itulah dah kabor dah, kalo masak mesti ada roh/spirit atau keikhlasan. aku memang rasa maleh beno nak masak, patut le hasilnya tak seberape. Yong ada ramei, ate ngape suruh yop masok? hehehehe....

1 comment:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

salam DIM
endi gambar reyoyo ney iki.....