Tuesday, August 10, 2010

Punggahan

macam biasa kat kampung biasanya hari pertama solat terawikh akan diadakan punggahan.
punggahan bererti hari pertama Ramadan.

biasanya rumah aku dan 4 lagi umah jiran aku akan dapat giliran yang pertama untuk bawak makanan untuk moreh.
malam tadi saja bawak nasik lebih. tak sangka pulak habis laku nasik satu plas.alhamdulillah.

lauk? jeng-jeng....aku yang masak... ikan ayer goreng potong bulat-bulat bersama bawang besar goreng bercili (waduh panjangnya tajuk makanan), dan ayam masak semur kebesaran orang jawa. sambal goreng pulak dimasak oleh kakak aku yang dijemput khas dari teluk intan. cadangnya nak masak pajeri nanas tapi kensel sebab nanas dah habis, kakak pegi pasar pun masa matahari sudah 2 galah berada diatas kepala.

ape-ape pun tradisi kampung tetap berterusan dan dapat le mengeratkan silah arrahmi sesama orhang kamphoooong.....

2 comments:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

salam dim...
belum habis baca menu tu aku dah rasa nak Ngences! hahahaha

pandei rupaney dim masak iki yo

akudimar said...

salam adila...
alah, menu biasa je, mana lawan kalo adila yang masak..hehehe