Sunday, August 22, 2010

bunga-bunga berkembang mekar

bunga-bunag kertas atau bogonvila ni memang meriah kalau berbunga. warisan dari mak, macam macam spesis ada. ada pokok spesis baru yang aku beli kat pekan sabak bernam, nama dia sutera merah. cantik gak, warna merah ada bintik-bintik merah pekat. terus aku sambar, kalau mak ada mesti mak suka.

aku tak tau baja mana nak guna.masa arwah hidup dulu akan guna baja warna merah untuk menggalakkan bunga. aku bantai guna baja pokok pisang cap jambatan jerman. hasilnya, meletussss bunga dia.kaler-kali naik pinau mata. tanah dia pulak ditambah tanah sabut yang dah hancur.wah, gemuknya.hijau saujana...kata orang jawa...ijo royo-royo.

bunga orkid mak pun dah mula berbunga...aku baru je bela bunga orkid arwah mak. tapi kurus-kurus lah plak. jenuh bagi baja pisang tak mau makan lak dia. karang aku tanya expert camne nak jaga bunga orkid. macam-macam spesis ada yang rotan, yang lipan , yang memanjat, menjalar pun ada, orkid pinang pun ada. aaahhh...... nantilah lepas bebudak abis periksa nih akan aku kerjakan penjagaan bunga orkid.insyaAllah

4 comments:

PINATBATE said...

Semuga subur pokok-pokok itu bersama suburnya kenangan dan berpanjangan amal jariah sipenanamnya..

akudimar said...

kesuwon kak pinat,
mudahmudahan... insyaAllah.

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

tetap dikasihi dan di ingati selalu bila nampak bunga itu. kenangan....dari mak yang di kasihi. MOga segar harum erk dim

akudimar said...

bener kuwi, wong seng wes lungo yo diikhlas ney waey.
tapi kenangan tetap harum subur di hati.