Thursday, October 22, 2009

Sebuah buku....

Menilai Tarikat dan Kesufian dengan Syariat Allah.

Tajuk Buku yang aku beli melalui pos ni, memang memuaskan walaupun page dia terlalu sedikit. Rasa macam tak puas baca kupasan Dr. MAZA ni.

Dr. MAZA menerangkan tentang sesetengah tarikat kesufian ini menyelewng dan guru-guru utama tarikat kesufian paling banyak mencipta hadis palsu untuk kebaikan atau untuk menggalakkann umat Islam untuk beribadah.

Setau aku kawasan Sabak Bernam membawak ke Bagan Datoh disebelah Perak ni memang terkenal dengan tarikat kesufian Naqsyabandiah dan Muhammadiyyah. Aku rasa tarikat ini dibawa dari indonesia semasa penghijrahan orang-orang Jawa dari indonesia.

Amalan bersuluk juga adalah amalan tarikat.
aku tak tau, aku tak berani untuk memberi pendapat atau mengiyakan mana yang benar atau mana yang salah kerana keluarga aku sejak zaman embah-embah memang terlibat secara langsung dengan amalan suluk dan perguruan tarikat. Setakat yang aku tau mereka adalah sangat alim dan zuhud, terutama keluarga di Sg Tiang Darat, yang mempunyai hubungan langsung dengan Sunan Kudus. Embah saudara aku ( dah meninggal) sering ke Kudus, Indonesia melawat keluarga disana. Sehinggakan pihak keluarga di sana, pernah meminta, embah saudara aku supaya membetulkan menara Masjid Agung diKudus, semata-mata kerana masih ada hubungan darah dengan Sunan Kudus.

Sekarang apabila embah saudara aku dah meninggal, hubungan terputus kerana tiada lagi kunjungan keluarga sebelah sini ke Kudus.

Amalan Tarikat yang diamalkan oleh orang-orang lama di sini mungkin tidak se taksub amalan Tarikat yang dijalankan di sesetengah negara seperti di India, Pakistan atau sesetengah negara arab. Mungkin kita kena check balik apakah amalan kita selama ini.

Perlu diingat, ada sesetengah pendapat mengatakan Dr. Maza adalah pendukung Wahabiyyah dan sering menjadikan amalan golongan "Tua"( istilah yang digunakan oleh historian) sebagai bahan kritikan. Beliau mendapat phD di UIA, UIA pula adalah tempat ....tuuuuutttttt .... Entahlah ... ape-apehal aku suka baca karya, tulisan Dr. Maza dan mengikuti forum bicara beliau.

No comments: