Tuesday, October 20, 2009

Apabila tidak dihargai...

Kadang kita sebagai manusia biasa memang tidak pernah lari dari kekecewaan. Tidak kira dimana kita berada. Sebagai seorang guru yang baru mencari pengalaman aku merasa amat kecewa apabila segala usaha yang dilakukan untuk kepentingan pelajar dan sekolah tidak dihargai malah dicampak ketepi.

Aku tau sesetengah sekolah biasa mengamalkan kroni-kroni dan pembodek-pembodek disekeliling pihak pentadbiran. Kadang aku fedap dengan benda-benda ni sume. apa yang perlu aku lakukan ialah sabar dan beralah.

Aku pernah bekerja di sektor swasta, persekitaran dan iklim bekerjanya sangat berbeza, soal persaingan dan kaki bodek tetap ada tapi tak seteruk sekarang di sektor kerajaan. Senioriti seseorang sangat dititik beratkan walaupun seseorang itu adalah tukang kebun. Yang baru tak ada hak untuk bersuara atau pun melakukan sesuatu perkata yang baru. Yang baru itu dianggap pelik dan diluar daripada kebiasaan sekolah. Perkara yang baru harus dihapuskan dan ditentang sehabis-habisan tanpa mempedulikan pendapat orang baru. Orang baru yang cuba membawa pembaharuan perlu dibelasah ideanya, perlu dibunuh semangatnya agar sentiasa pasif dan mengikut tradisi sekolah sejak zaman berzaman.

Sepatutnya sebagai seorang bos perlulah memberi peluang dan ruang kepada orang bawahannya. Bos perlulah sentiasa memberi semangat, dorongan dan nasihat yang baik kepada staf nya. Bukan mendengar cakap orang luar yang tk ada kena mengena dengan sekolah ni. tepat sekali pribahasa, '' kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan".

Kadang-kadang apabila kita berada di tempat tinggi kita lupa apa yang berada dibawah kita. kita lupa bahawa untuk berada ditempat tinggi kita perlu memijak bahu orang dibawah. Terlalu seronok berada diatas sehingga terlupa kesakitan bahu-bahu orang dibawah. Jangan kita lupa bahawa sutera adalah berasal dari ulat yang hina melata dibumi.....

No comments: