Sunday, January 4, 2009

Wulan Suro

Bulan Muharam datang lagik, dalam kiraan Jawa Islam dipanggil wulan Suro. Bulan ini dikirakan sebagai bulan untuk memantapkan amalan-amalan dalaman yang diwarisi dan dipelajari dari kitab-kitab dan kiyai-kiyai yang membawa amalan wali songo.



Bagi kebanyakan orang yang mengamalkan amalan perubatan Jawa Islam ini perlu mensucikan diri dengan berpuasa dan mutih. berpuasa sehingga beberapa hari mengikut ketahanan diri dengan hanya berbuka puasa dengan nasi putih sahaja. Berpuasa itu disertai dengan berzikir mengagung-agungkan Pengeran Kuoso dan berselawat keatas Kanjeng Nabi sebanyak-banyaknya sehingga ratusan ribu jumlahnya.



Dimalam hari pula selepas Isya' pengamal perlu berjalan kaki sambil berzikir disepanjang jalan sehingga masuk waktu Subuh. Ini memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang tinggi, kerana perjalanan yang jauh amat meletihkan ditambah pula dengan berpuasa pada siang hari. Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada yang memerlukan. Fuh...nyuwon kekiyatan saking Gusti Pengeran.

4 comments:

PINATBATE said...

salam Dimar..
baru balik sulok ker?
Bulan Suro ki cita-cita, azam baru..

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

salam dim
selamat tahun baru...:-)

bila kak pint ngomong SULLOK
kok aku kelingan karo embah2 nang kampong
kabeh podo lungo Suluk annnn
alhamdulillah moga sing disampekney dapat dikongsi bersama Yo

HABIHA69 said...

aaah lah wes suwi bangeti orak ketemu kiyai ne iki...ada pun hadith Riwayat Muslim dari abi Hurairah bhw. bersabda Rasulullah "Puasa yang paling utama setelah puasa Ramadhan adalah puasa bulan Muharam"(hadith Sahih) ....yok podo poso kabeh...

akudimar said...

Kak pinat,
Salam kembali kak.
waduh, ora la kak pinat.heheh
iyo pener kuwi.

Dila,
Salam Dila,
mugo tahun iki tambah mantep ngibadahhey...

Habiha,
alaaaaaaaaaaaah...Ustaz iki merli aku pulak...hehehe kiyai mancing baru pantes tho aku ki.
iyo bener kuwi ustaz,
yokkk kabehan podo puoso....