Tuesday, October 21, 2008

Ngesop-ngesop


Dah jadik tradisi kat keluarga aku, kalau raya
mesti buat sup tulang. Eh cerita raya tak abih
lagik yek...camtulah bulan Syawal ada lagi.
Biasanya tulang rusuk alias tulang igo dan tulang
lutut jadik pilihan. Tahun ni sebab aku kat umah,
adik beradik lain tak balik lagi, maka aku la yang jadik
tukang masaknya. hehehehe....enak kata bapak.
tapi rodok asin kata mak....bior le...
memula tu rebus dulu kasik empuk dagingnye.
pastu masuk sup bunjut tulang adabi dan kentang.
dan kayu manis serta bunga lawang.
dah empuk, masuk serbuk sup adabi dan rempah
goreng bawang dan matikan api sup tabur bawang goreng
daun sup, daun saderi, garam dan lada hitam....
Tadaaaa....sup siap...dimakan dengan kicap cili dan ketupat...
hehehehehe.....sonang ajo.

5 comments:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

wah diam...ada sup tulang YO
masa royo ikilah paling best kan. COKOT2 cuwwelcuwwel....
ojjo sampet COPOT unteney wes lah YO (hehehe)

akudimar said...

Dila nama gue DIM bukan DIAM...kakaka

memang best Dila...
masa kecik-kecik dulu lepas makan sup tulang mak suruh cuci mulut pakai beras...nak buang lemak.

eleh, Dila setakat cokot-cokot, cuwil-cuwil...
nek kenek aku brakott waey...
kretessss....tolak sana tolak sini telan.....wakakakakakaka

PINATBATE said...

mak oii..sop tulang!! aku ngilerrr....nak gear box! sedut nganggo straw..:)

akudimar said...

gear box memang best.kat paar malam jalan TAR tahun 2007 seketul RM8 hinggit. ekarang tak tau la kak... mau 12 hinggit.
kalo beli dia akan bagi serot yang beso macam serot untuk cendol tu.hehehe...

akudimar said...

gear box memang best.kat paar malam jalan TAR tahun 2007 seketul RM8 hinggit. ekarang tak tau la kak... mau 12 hinggit.
kalo beli dia akan bagi serot yang beso macam serot untuk cendol tu.hehehe...