Wednesday, November 12, 2008

Aku dan Demam Chikungunya


Masuk hari ni dah 6 hari aku demam disebabkan oleh nyamuk betina yang dinamakan nyamuk Aedes ni. Tapi ini kali pertama aku dengar nyamuk Aedes membawa virus Chikungunya. Bunyi dia pelik sikit sebab bukan berasal dari sini. Virus ini di bawa dari Afrika melalui pendatang asing dari Afrika. Demam ini akan menyerang urat saraf, sistem perkumuhan sendi-sendi dan sakit kepala selain demam panas yang mendadak.
Hari Jumaat yang lalu, balik sahaja dari tempat kerja badan aku rasa tak sedap, lelap jap sementara nak gi Jemuahan. Aku mula merasa sejuk yang teramat seperti seorang penagih madot. sampai mengigil-gigil....akhirnya solat Jumaat aku leboh.....
Gejala awal penyakit ni memula tu cirit birit....arrrrggghhhh....sejam 6 kali aku dok ngulang masuk tandas. Kemudian lutut aku mula terasa sangat lenguh dan pegel-pegel....Aku terfikir adakah aku terkena santet....kepala aku dah pikir lain sebab demam ni datang cepat sangat.
Hehehehe...bapak aku cakap bukan la...pegilah klinik cek tengok.aisehmen .... bapak aku lagi moden daaaa pemikirannya. aku gi klinik...amik darah sume,bagi pil kalsium, panadol, ubat sapu dan antibiotik.DRESA (ni panggilan orang kampung untuk Medical Asistant) kata ini gejala demam Chikungunya adik kepada demam Denggi. Selepas 2 hari naik bintik-bintik kat seluruh badan dan muka pun jadi merah cam kulit ketam BBQ.
Rupa-rupanya kat Bagan Datoh memang tengah musim demam camni.ada yang masuk hospital tapi takde yang melibatkan kematian lah. Penyakit adalah ujian dari Allah, aku menerimanya dengan sabar dan berdoa semoga aku segera pulih.

4 comments:

PINATBATE said...

wah...meriang rupa neyy...cuti pirang ndino?
mudah-mudahan waras seperti sediakala...

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

walah dim.....kene Cokkot nyamuk rupaney
patut suwi orak Update. saiki piyye. Mudah2 an endang waras yo Ley:-)

akudimar said...

aku mc 2 dino, coti sedino...kemis karo jemuah kerjo...makasih kak.saiki wong sg tiang karo sg balai okeh eng kenek kak.

akudimar said...

Dila...
seng orak tahan kuwi nyamuk wedok lah seng nakal.nyamuk lanang baik waey, kor nyedot jus buah.wakakaka...

saiki wes rampong. tapi kadang nek arep maghrib kumat meriang meneh...halah, yo wes...